To generasjoner
Knowledge is Beautiful
Mitt kjærlighetsforhold til diamanter er som alle gode forhold, det har utviklet seg over tid.
Både min mor og bestemor hadde diamantsmykker, og som barn så jeg de funklende stenene såpass ofte at de gjorde inntrykk. Under utdannelsen i Tyskland ble jeg undervist i å vurdere diamanter objektivt. Jeg lærte om farge, renhet, inneslutninger og kvalitet på slip, men selve forelskelsen kom senere. Dette skjedde i Antwerpen på begynnelsen av 70-tallet, og jeg husker det som om det var i går. Jeg satt med en sten på omtrent 0,20 carat i hånden, omgitt av jødiske diamant-handlere som snakket et språk jeg ikke skjønte, og som bar diamanter for millioner i spesialsydde lommer i de fotside frakkene sine; for meg ble de et bakteppe. Det eneste som betød noe, var hvordan diamanten skapte lys hver gang jeg vred på håndleddet. Der og da ble den lille edelstenen inngangsportalen til et nytt og eventyrlig univers – og dit har jeg reist så ofte jeg har kunnet siden.
Det er flere grunner til at diamanter betyr så mye for meg; noe ligger i auraen rundt. Diamanter har alltid hatt voldsom effekt på mennesker, og har skapt rike menneskelige historier. Pave Clements VCII spiste 14 skjeer med diamanter på dødsleiet fordi han var overbevist om stenens legende kraft. Da skuespiller Richard Burton kjøpte stenen som senere ble kjent som Taylor-Burton diamanten til Elizabeth Taylor, underholdt han et helt engelsk hotell ved å stå i lobbyen og skrike til agenten sin i telefonrøret: «I don´t care how much it is, just go and buy it!». Det er slik myter skapes.
En annen forklaring er det rent vitenskapelige. Diamanter er på sett og vis et geologisk paradoks. De består av rent karbon, det fjerde mest vanlige grunnstoffet i universet og en sentral bestanddel i alt organisk liv. Under enormt trykk, høy temperatur og milliarder av år, blir dette helt ordinære stoffet formet til et krystall med helt unike egenskaper.
Den viktigste grunnen til diamantens tiltrekningskraft er skjønnheten. Diamanten har en unik evne til å spalte lys. Alle fargespektre i solstrålene, også de vi ikke kan se med det blotte øyet, blir åpenbart gjennom en diamant. Gjennom diamanten ser vi alle fargene i universet. Det at noe så endeløst kan vises gjennom noe så lite, er helt spesielt.
Skjønnet er derfor det jeg alltid ser etter hos en diamant. Den må treffe meg, jeg må bli betatt. Når jeg handler diamanter er jeg på en slags «speed-dating». Jeg vurderer flere hundre stener i løpet av en dag. Hvis en diamant ikke treffer meg på et emosjonelt plan, legger jeg den fra meg. Jeg skal formidle skjønnhet i smykkene jeg selger, hvis jeg ikke selv ser skjønnheten, kan jeg heller ikke forvente at kundene mine skal se den.
Kunnskap om diamanter sitter langt inne. Noen timer med egen-studie på internett vil ikke gjøre nytten. Selv har jeg brukt over 40 år, og studert flere ti-talls tusen med lupe. Jeg lærer fremdeles, min kunnskap om diamanter er det viktigste verktøyet jeg har tilgjengelig. Det er bare gjennom dette jeg klarer å oppfylle et absolutt krav jeg har satt til meg selv; hos oss skal kundene være trygge på at de alltid får det de betaler for.
Et nytt kapittel
Jeg har alltid vært opptatt, og fascinert, av fargekombinasjoner og estetikken rundt dette i så måte som verdi. Ett av mine første private smykkekjøp var en sølvring med en turkis; på ingen måte et spesielt kostbart eller fint smykke. For meg var det likevel svært spennende. Jeg likte hvordan det var i stand til å sette preg på et helt antrekk.
Det skal ekstremt spesielle forutsetninger til før en edelsten blir skapt. Dette handler ikke bare om at svært sjeldne mineraler og sporstoffer må være tilstede for å forme edelstenen, det handler også om hvilke som ikke må være der.
Silikater, mineraler som består av silikon og oksygen, finnes nesten over alt. Hvor disse finnes, kan utelukkende kvarts-varianter skapes. Likevel finnes det noen ytterst få områder uten nærvær av disse mineralene. Hvis disse områdene i tillegg inneholder aluminium, oksygen og krom, kan rubiner dannes. Områdene er små og uhyre sjeldne, og for å finne dem kreves enorme ressurser. Finner man et slikt område, vil de aller, aller fleste rubinene man finner være små, uklare, preget av urenheter og feil farge. For at jordkloden skal skape en perfekt rubin, med akkurat nok krom for å gi den perfekte rødfargen, trengs det i tillegg til millioner av år, nesten ufattelig mange forutsetninger som må oppstå samtidig og på nøyaktig samme sted.
Det er dette jeg forsøker å formidle til kundene mine. Hvordan de kan få bli med på en prosess hvor de kan prege og forme et smykke basert på noe av det mest sjeldne jordkloden kan by på, og hvilket enestående privilegium dette faktisk er. Jeg er ikke en selger, jeg er mer en kjentmann, en los i edle stener, for mennesker som har anledning til å bli med på reisen.
Selv om jeg har omfattende kunnskap om fargede stener, er selvsagt også diamanter et fagfelt jeg er utdannet i, og svært opptatt av. Langaard har alltid vært, og skal alltid være, et sted med unik kompetanse innen diamanter. Faren min har en ekstremt sjelden kunnskap på området, og vi er i en kontinuerlig prosess hvor denne kompetansen videreføres til meg. Når han reiser til Antwerpen er jeg med. Der gjør vi en øvelse begge setter like stor pris på; jeg velger stenene jeg tror han selv ville ha plukket ut. Slik oppdager jeg hva han velger, hvorfor han velger dem, og den uhyre grundige prosessen han går gjennom for å finne de beste.
Å være juvelér, er å ha et yrke der du aldri blir ferdig-skolert, og jeg er så privilegert at jeg har en av verdens beste privatlærere.